PDA

View Full Version : Pensionärer föreslås få gratis biljett ~

Dainton
May 7th, 2008, 20:04
Pensionärer föreslås få gratis biljett

Låt pensionärerna i Helsingborg få åka gratis i kollektivtrafiken, föreslår pensionärsrådet.

Jahapp nu såg man på HD.se att pensionärsrådet vill att pensionärer ska få åka gratis buss.. Jag orkar inte skriva i mer här om det så ja skickar länk:
http://hd.se/helsingborg/2008/05/07/pensionaerer-foereslaas-faa-gratis/

Vad tycker ni här på TN om det?

Själv tycker jag att dem ska få betala som alla andra. Dem är väl folk dem också? varför ska dem inte behöva betala buss, bara för dem är gamla och kanske inte har så mycket pengar? I helvete heller. Dem får antingen gå eller betala som alla oss andra! Vad tycker ni? ;)

Ceefyra
May 7th, 2008, 20:30
De har kanske inte samma möjligheter som unga & friska människor att ta sig runt i stan?

Dainton
May 7th, 2008, 20:42
De har kanske inte samma möjligheter som unga & friska människor att ta sig runt i stan?

Dem bör väl ändå betala bussen som alla andra? I dagens sammhälle kommer man ingenstans utan pengar...

KristalleN
May 7th, 2008, 20:47
Håller med dig Dainton , dem borde få betala som alla vi andra. Skyller man på att pensionärer inte har pengar så kan man lika bra säga att ungdomar ska åka gratis med

Twia
May 7th, 2008, 21:14
Alltså många äldre har riktigt kass pension! De får knappt pengarna att räcka, och jag tycker faktiskt att de gjort så pass mycket för Sverige att de kan få lov att åka gratis buss. Men de måste kunna visa att de är pensionärer. Tex ha ett kort som de fått av skånetrafiken eller var man nu bor med sig alltid.

Mange
May 7th, 2008, 21:23
Så länge jag inte åker gratis ska ingen annan åka gratis. Vi ungdomar har inte heller direkt mycket pengar.

Ceefyra
May 7th, 2008, 21:37
Så länge jag inte åker gratis ska ingen annan åka gratis. Vi ungdomar har inte heller direkt mycket pengar.

Vi ungdomar kan väl iaf gå eller cykla när det kommer till att ta sig fram inom staden?

Twia
May 7th, 2008, 22:46
Dessutom kan äldre människor vara en ren trafikfara! De har försämrad syn, reflexförmåga, somnar lätt och så vidare. Jag har inte läst något om det eller hört något om det, men jag tror att det hade varit billigare att låta dem åka gratis i kollektivtrafiken än att ha dem i trafiken. Men jag kan också ha fel.

Avicil
May 7th, 2008, 23:23
JaG kAn SjUsSa PeNsionärer Po mIN moPPe ;]

ACE
May 8th, 2008, 09:22
Sänk bara priserna på buss biljetterna, ungerfär lika mycket som barn betalar.
då kan dom väl endå inte klaga.
tycker ja :)

Kapten Usopp
May 8th, 2008, 10:49
Tycker pensionärer på bussar bara är allmänt dryga och dumma i huvudet.

Mungo~
May 8th, 2008, 10:58
har dem inte råd me buss kan dem fan gå

Ceefyra
May 8th, 2008, 14:44
har dem inte råd me buss kan dem fan gå

Om dem inte kan gå då? Hur ska dom då göra?

Salocin
May 8th, 2008, 14:53

Stanna hemma.

Ceefyra
May 8th, 2008, 15:04
Stanna hemma.

Okej, det får stå för dig. Jag vill då inte sitta hemma hela dagarna bara för att jag kanske får svårt att gå när jag blir äldre.

Dainton
May 8th, 2008, 15:08
När jag är 70-80+ och inte kan gå, knappt göra något. då hänger ja mig sj.

Twia
May 8th, 2008, 15:36
När jag är 70-80+ och inte kan gå, knappt göra något. då hänger ja mig sj.

Det är upp till dig, men de som verkligen har livslust då? De som verkligen vill lva och inte vara så fega och ynkliga och lämna sorg efter sig åt barnbarn osv...

Dainton
May 8th, 2008, 15:38
Det är upp till dig, men de som verkligen har livslust då? De som verkligen vill lva och inte vara så fega och ynkliga och lämna sorg efter sig åt barnbarn osv...

De får fanimej betala bussen :P

Hayd
May 8th, 2008, 15:50
Pensionärer är bara griniga. Låt dem få betala dubbelt på allt, eller så får de gå dit de ska.

Salocin
May 8th, 2008, 18:04
Okej, det får stå för dig. Jag vill då inte sitta hemma hela dagarna bara för att jag kanske får svårt att gå när jag blir äldre.

Då får man betala.

Creativ
May 8th, 2008, 18:22
De får fanimej betala bussen :P

Sant. Tycker mer att människor som har svårt eller andra förhinder borde åka buss gratis , finns massor av pensionärer som absolut kan gå eller betala för sin bussresa.

Xompa <3
May 8th, 2008, 21:55
Omg vad kostar det i HBG, 10 spänn högst? omgggg...............

Multiuniversum
May 9th, 2008, 00:35
Gratis biljett till treblinka vore nått för alla fula äckliga gammlingar.

Dainton
May 9th, 2008, 07:35

Pengar är alltid pengar, lär dig det.

Twia
May 9th, 2008, 08:27

Tänk då om de åker buss 2 gånger om dagen. Det är 18:- om dagen. Det är 30 dagar på en månad.

18 x 30 = 540kr i månaden. Det är ganska mycket pengar för en pensionär som ska ha pengar till kläder, hygienartiklar, mat, hyra, räknar, aktiviteter och sen kanske det kan vara bra att spara en del pengar också :)

Kapten Usopp
May 9th, 2008, 08:42
Lol.
Asså pensionärer är överskattat.
Det ända dom gör är fanimig o gnäller och tjatar som några jävlar gamar och nu ska dom fan ha gratis buss också, my ass heller.

Finns dessutom en del otrevliga pensionärer på bussar, när jag åkte buss med några polare så kom typ 4 gamlingar in, och en av dom till en av mina polare bara: Akta på dig ung jävel, ha respekt för dom gammla. Liksom WTF? Okej man brukar akta sig och jag tror även min polare hade gjort det, men hade han sagt så till mig hade jag INTE aktat mig. Gubbjävel, stör mig på såna idioter.

Xompa <3
May 9th, 2008, 10:44
Kan ju sätta på att alla barn familjer i HBG inte lever ett speciellt rikt liv heller, ska dom då också få någon jävla särbehandling?

Ingen har bett dom att åka runt och cruisa med bussen exakt varje dag heller? =)

Ceefyra
May 9th, 2008, 13:05
Lol.
Asså pensionärer är överskattat.
Det ända dom gör är fanimig o gnäller och tjatar som några jävlar gamar och nu ska dom fan ha gratis buss också, my ass heller.

Du kommer också att gå i pension.

Kapten Usopp
May 9th, 2008, 13:32
Kommer iallafall inte vara en gnällande gammal gubb jävel.

Xyl'fire
May 9th, 2008, 13:36
Håller med båda sidor, men tycker inte att pensionärer ska åka gratis, kanske sänkt kostnad (om den nu kan bli lägre), men inte gratis. Kolla på alla studenter och ungdomar, vi är landets framtid, och inte fan får vi åka gratis, knappt några avdrag på priset heller. Pensionärer har sin pension, och har dom inte jobbat/sparat tillräckligt i sitt liv, så tja, trist för dom. :(

Håller dock med om att det är bättre att dom sitter på bussar än att dom sitter bakom ratten, för alla som har körkort vet att många äldre är en satans trafikfara, har själv varit jävligt nära att krocka i Hgb tack vare en gammling som antagligen hade kass syn. :mad:

Avicil
May 9th, 2008, 23:10
vad sägs om det här, de friska pensionärerna drar de skruttiga pensionärerna i sådana där vagnar som de drar varandra i i thailand. då sköter de sitt och vi ungdomar har bussarna för oss själva

Ruze
May 10th, 2008, 22:46

Hur ska dem ta sig TILL bussen ifall dem inte kan gå? :S

Ceefyra
May 11th, 2008, 00:34
Hur ska dem ta sig TILL bussen ifall dem inte kan gå? :S

Tja, med rullator kanske. Stor skillnad på att orka ta sig till närmaste busshållplats än att ta sig till andra sidan stan när man har svårt att gå t.ex.

Ruze
May 11th, 2008, 12:02
Tja, med rullator kanske. Stor skillnad på att orka ta sig till närmaste busshållplats än att ta sig till andra sidan stan när man har svårt att gå t.ex.

Nu snackade vi ju inte om att ha svårt att gå? Fallet var ju att dem inte hade möjligheten att gå?

Avicil
May 11th, 2008, 12:55
Nu snackade vi ju inte om att ha svårt att gå? Fallet var ju att dem inte hade möjligheten att gå?

...

Det var självklart det han menade. Ibland väljer man att säga något mer diskret som t.ex. "de har svårt att gå", än att "DE DÄR JÄVLA HANDIKAPPADE PENSIONÄRSFITTORNA KAN JU FAN INTE GÅ EN METER AHAHAHAHA"

Snowflake
May 11th, 2008, 13:10
Om det nu är så att dom inte kan gå eller av någon anledning inte kan röra sig / ta sig fram lika bra som oss ungdomar så finns det ju alltid färdtjänst som dom kan få beviljat.
Detta kostar ingeting(?) vad jag vet..
Själv tycker jag att ifall pensionärerna ska få åka gratis så ska vi också få åka gratis. Fast ifall det blir gratis att åka buss~ så kommer jag nog hellre gå till skolan eftersom det inte kommer finnas en enda sittplats ledig på bussen.

Xompa <3
May 11th, 2008, 16:12
Biljetterna kostar exakt lika mkt för dom som för oss!

Kex
May 11th, 2008, 18:42

De kan ju åka på sin rullator till sina barnbarn.

Farwer
May 11th, 2008, 20:17
Eftersom alla ungdomar i Göteborg åker gratis så ska man inte klaga.

Xitoz
May 11th, 2008, 20:38
Först klagar man på växthuseffekten och vill höja bensin priser och allt vad det nu är, nu klagar man på att pengarna ej räcker.

Läser man en tidning står det oftast en sida om någon äcklig gamling som klagar över något och får massa uppmärksamhet, När ungdommarna klagar över något säger folk "Sådant är livet, inte att göra mycket åt osv.

Xompa <3
May 12th, 2008, 11:57
Käka inte chips, dom säger att man får cancer av det -.-

Avicil
May 12th, 2008, 12:52
Käka inte chips, dom säger att man får cancer av det -.-

aa, om man äter sin egen vikt i chips mellan varje stor måltid finns det en risk att man får cancer om cirka 50 år ;/

Isara del'Toro
May 16th, 2008, 15:20
Låt gamlingar få allt gratis :P