PDA

View Full Version : Budgeten.

Potatis
October 16th, 2006, 15:00
Skatten på snus fördubblas:
Priset på en dosa lössnus höjs från 26 till 37 kronor.

hueuueueuueueueu

Förlåt men var bara tvungen :P

Mange
October 16th, 2006, 15:01
heuheuhuaeuhe, :cool:
har den inte fördubblats på cigg också?

Muppkuppz
October 16th, 2006, 15:12
• Höjd tobaksskatt: Handlar du snus, cigaretter eller andra tobaksvaror?
Snuset kommer att kosta tre kronor mer i skatt per dosa för portionssnus och det dubbla för lössnus.
Ett cigarettpaket kommer att kosta 1,60 kronor mer i skatt

Taget från aftonbladet.se
---------------------------

Varför ska lössnus kosta mer? löjligt finns väll ingen andledning? tur att det bara ökar med 3 kr på portionssnus :happy:

Fass
October 16th, 2006, 15:58
Dom vill ruinera oss. Desto mer vi betalar för tobak etc, desto fler horor kan regeringen hyra.

Down
October 16th, 2006, 16:10
Satan styr officiellt Sverige nu

Monnz
October 16th, 2006, 16:46
Snuset kommer att kosta tre kronor mer i skatt per dosa för portionssnus och det dubbla för lössnus.

Varför ska lössnus kosta mer? löjligt finns väll ingen andledning? tur att det bara ökar med 3 kr på portionssnus :happy:
lössnus blir dyrare för att de tycker det ser äckligare ut

Slusker Svensson
October 16th, 2006, 16:49
Skatterna ska totalt sänkas med 40 miljarder i Sverige.
Låter helt otroligt, fattar inte hur de ska få de o funka....

RÖTT SKA DE VA!

Muppkuppz
October 16th, 2006, 16:52
Fyfan för moderaterna :cries: trodde inte de skulle bli så här .. men vadå kommer inte portionssnus bli dyrare ?

Rakade_Runar
Fan nu kommer det ju bli dyrt med snus :( Kommer bli fattig :cries:

Ambalrith
Skulle vara lätt att klara det om de tog bort den fria sjukvården men det ska dom ju inte göra. Tror att alliansen kommer köra Sverige i botten. Tror inte på dem.

Greldin
October 16th, 2006, 16:59
Koster ikke en boks snus 50kr eller noe sånt i Norge? :o

Sverige har jo alltid vært billigere da.. <3 Svinesund :hehe:

Granberg
October 16th, 2006, 17:05
Jahapp,,, åter til LD portion.

Down
October 16th, 2006, 17:13
Kommer General Black kosta närma 40 spänn nu?

Muppkuppz
October 16th, 2006, 19:44
Kommer General Black kosta närma 40 spänn nu?
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\10 \16\2607
Där finns dom flesta svaren ... tex att en vanlig portionssnus kommer kosta ca 31kr

Karelazi
October 16th, 2006, 20:15
Eller så snusar/röker man inte alls. :rolleyes:

Muppkuppz
October 16th, 2006, 20:17
Det är ju ett bra altenativ .. men också ett svårt :hehe:

Beex
October 16th, 2006, 20:20
Höjer de mycket på cigg blir jag arg.

Muppkuppz
October 16th, 2006, 20:23
Höjer de mycket på cigg blir jag arg.
40%

Köttbullan
October 16th, 2006, 20:25
Och? Mycket som alliansen kommer göra billigare också, man får tänka på helheten.

Hayd
October 16th, 2006, 20:26
Sug anus.....

Köper in lite automatvapen och rånar dom istället..

Fimpen's
October 16th, 2006, 20:27
Jak er duktig jak har slutat med dom dumheterna. Ge mig en sowker biwt jak klad hest vara

Ambalrith
October 16th, 2006, 20:37
Det är bara att investera. Köp in 100 stockar nu innan priset har höjts.

Muppkuppz
October 16th, 2006, 20:39
Så farligt är det inte ... portionssnuset kommer öka med ca 6kr + att man kan köpa från internet istället..

Mickeee
October 16th, 2006, 21:12
Att staten får mer skatteintäkter och folkets hälsa tar ett steg längre i rätt riktning ser jag endast som en positiv sak.

Xitoz
October 16th, 2006, 21:24
Sen kommer dom inte tillåta att man får sälja datorer på jobbet, många köper ju datorerna via sitt jobb. :( kanske inte blir några datorer i januari buuhuhu!

Wasabi
October 16th, 2006, 22:07
Satan, kommer inte vattenpipe tobaken kosta fan nu? Jävla helvete.

Elack
October 16th, 2006, 22:20
Färskvara...?

Hayd
October 16th, 2006, 22:36
Färskvara...?
Långt kvar till årsskiftet.

Ambalrith
October 17th, 2006, 06:34
Så farligt är det inte ... portionssnuset kommer öka med ca 6kr + att man kan köpa från internet istället..
Var lite skämtsamt menat. Men tänk på att alla snusar inte portion.

Färskvara...?
Kan man alltid lösa på ett eller annat sätt.

Psygabber
October 17th, 2006, 07:09
Jahapp, nu ska man bli ruinerad bara för att man röker också? Tack så jävla mycket Moderat-grisar.

Muppkuppz
October 17th, 2006, 07:26
Var lite skämtsamt menat. Men tänk på att alla snusar inte portion.
Ajo ja fatta att du skämta ..... de som snusar bak kommer nog sakta men säkert gå över till portion ska du nog se ;)

Klokan
October 17th, 2006, 08:10
min onkel snusar... jag gilar lim istellet jag vet att det e nytigare
vad ska ni säga nu.... :offtopic: ja komer inte dö som ni

Danne Weman
October 17th, 2006, 13:22
Jahapp, nu ska man bli ruinerad bara för att man röker också? Tack så jävla mycket Moderat-grisar.
Vad jag förstod så kommer det kosta 1,50 kronor mer per paket? Jobbig växel, men knappast att man blir ruinerad. Fortfarande riktigt horigt gjort av moderaterna. De kommer köra det här landet i botten ännu en gång.

Beex
October 17th, 2006, 13:51
1,50 kronor är ganska okej. Om de nu ska behöva höja.

Twia
October 17th, 2006, 16:08
Det är nog den sämsta idéen moderatorna har kommit till, sämre än sossarnas plusjobb. höjja snuskatten, okej för att min pappa köper snnuset till mig, men vafan det är så jävla onödigt, Moderatorna är giriga, jadå! säger bara en sak. sänk skattjävlen istället, så kommer vi dö tidigare. och då är det fler som betalar för gravplatser till sina släktingar eller vänner som dött, så får dom in pengar på det sättet :)

lössnus blir dyrare för att de tycker det ser äckligare ut
Bara för att Fredrik "führen" Reinfeldt är lite fin i kanten, och han ska vara så jävla speciell alltid.. så dom höjjer tobaksskatten, och det som såg äckligast ut höjde dom ännu mer :)

Edit: stavning på "führen"?

fyrk0
October 17th, 2006, 16:19
Najs, det är rätt. Jag tycker det skulle vara trevligt om dom kunde förbjuda lössnus helt och hållet. ;€

Twia
October 17th, 2006, 16:21
Förbjuda lössnus?, har du trillat i duschen och slagit dig jätte hårt?.. herregud. tror knappast dom förbjuder den, gör dom det, så kommer förfan min pappa hänga sig själv :p lol

Mange
October 17th, 2006, 17:41
Vad jag förstod så kommer det kosta 1,50 kronor mer per paket? Jobbig växel, men knappast att man blir ruinerad. Fortfarande riktigt horigt gjort av moderaterna. De kommer köra det här landet i botten ännu en gång.
Skulle det inte bli ca 10 öre per cigarett? Ja det blir ju ca 1.50 - 2kr mer per paket.

Tancoll
October 17th, 2006, 20:41
Skulle vara lätt att klara det om de tog bort den fria sjukvården men det ska dom ju inte göra. Tror att alliansen kommer köra Sverige i botten. Tror inte på dem.
Moderaterna gjorde det förra gången dom satt vid makten också. 1991 - 1994. Fast då kanske inte du levde och upplevde den hemska tiden. Nu har den kommit igen.

Fredlig Högtalare
October 17th, 2006, 22:14
Varför tjatar alla om att sverige åker i botten pga det här. Det är ju patetiskt. Jag är själv inte moderat men det var på tiden att någon vågade höja skatten på tobaken eftersom man förlorar många väljare, så det är alltså en god gärning till ett hårt pris.

Muppkuppz
October 17th, 2006, 22:18
Moderaterna gjorde det förra gången dom satt vid makten också. 1991 - 1994. Fast då kanske inte du levde och upplevde den hemska tiden. Nu har den kommit igen.
Ajo hur gammal kan du vara? 20 år? du var väll en ca 9-7 år då? måste varit en riktig hård tid haha

Hayd
October 17th, 2006, 22:23
Quack You...
Dont play with the fire

Fågel Fasces
October 17th, 2006, 22:47
Någon som vet anledningen till detta absurda beslut?

@fredlig högtalare
Varför höjs då inte skatten på cigaretter istället?
Snus är inget problem för folkhälsan och ingen forskare (tokbaksbolag) har egentligen lyckats hitta nåra större faror med det. De "faror" som man hittills hittat är: gula tänder, förstört tandkött.

Danne Weman
October 17th, 2006, 22:57
Nikotin är cancerogent, det spelar ingen roll hur man får i sig det. Att cigaretter leder till en ökad risk till lungcancer är i och för sig ett faktum, men snus innehåller nikotin och är därför också farligt, det är ju inte direkt som att tugga ett tuggummi. Snus innehåller dessutom en jävla massa mer nikotin än vad cigaretter gör.

Granberg
October 17th, 2006, 23:01
Nikotin är cancerogent, det spelar ingen roll hur man får i sig det. Att cigaretter leder till en ökad risk till lungcancer är i och för sig ett faktum, men snus innehåller nikotin och är därför också farligt, det är ju inte direkt som att tugga ett tuggummi. Snus innehåller dessutom en jävla massa mer nikotin än vad cigaretter gör.
Så sant... men med det inte sagt att snus är mer ohälsosamt än att röka. Både min farmor och farfar har dött i rökning. Många övergår till att snusa som ett led i processen att sluta röka, jag känner många som klarat av att sluta röka tack vare snuset. Dessutom har sverige minnst antal rökare i Europa, varför? Därför att vi har vårt snus.

Amen.

Bohlin
October 17th, 2006, 23:30
Va i helvete!? Fan, då får man fylla kylen med snus innan skatten höjs då..

Detta var inte bra!

Fec
October 17th, 2006, 23:37
Höj skiten så slipper jag betala deras jävla sjukhuskostander sen.

Bohlin
October 17th, 2006, 23:42
Då kan dom väll höja spritskatten också, eller hur?

Men då blir det lite värre eftersom då drabbar det dig med.

Fec
October 17th, 2006, 23:51

Höj den med, jag blir bara glad.

Dessutom har sverige minnst antal rökare i Europa, varför? Därför att vi har vårt snus.

Amen.
Det har då inget att göra med skatterna och om att folk känner till vad som händer när man röker. Eller hur...

Ett paket cigg ska fan kosta 200 kr. Snus kan kosta 150 kr då. Då kanske ni ger upp med era "njutningspiller". Ni kan ju lika gärna ta droger? Då dör ni fortare.

Granberg
October 17th, 2006, 23:56

Dessutom har sverige minnst antal rökare i Europa, varför? Därför att vi har vårt snus.

Amen.
Det har då inget att göra med skatterna och om att folk känner till vad som händer när man röker. Eller hur...

Ett paket cigg ska fan kosta 200 kr. Snus kan kosta 150 kr då. Då kanske ni ger upp med era "njutningspiller". Ni kan ju lika gärna ta droger? Då dör ni fortare.
Fjölå Fec, man lever bara en gång, då ska man njuta.

Danne Weman
October 17th, 2006, 23:58
Och du tror inte att folk skulle börja smuggla cigaretter då? Det hjälper inte att man höjer skatten, folk kommer fortsätta röka. Det jag hatar är sådana som du, som någon slags antirök-gestappo, dom gör ju inte dig något. Live and let live.

Keff
October 18th, 2006, 00:12
Kul att finansnissen erkände att han anlitat svart arbetskraft idag.

Har inte så mycket att säga om budgeten :|

Fec
October 18th, 2006, 00:25
Och du tror inte att folk skulle börja smuggla cigaretter då? Det hjälper inte att man höjer skatten, folk kommer fortsätta röka. Det jag hatar är sådana som du, som någon slags antirök-gestappo, dom gör ju inte dig något. Live and let live.
Nä dom står bara o röker mitt framför en. O låt dem bli brottslingar då.

Psygabber
October 18th, 2006, 07:11
Ahh, en irl kompis sa att det skulle kosta 50-60 kr per paket, men nu blev jag lugn igen.

@Fec
Knip käft, du kommer ändå aldrig lyckas få någon att sluta röka med ditt idiotiska skitsnack.

Anna
October 18th, 2006, 07:13
Håller med dig.

Man märker du sniffat limm...Du stavar ju inte så bra :/

Anna
October 18th, 2006, 07:16
dubbel

Mickeee
October 18th, 2006, 13:03
Håller med dig.

Man märker att* du har sniffat limm...Du stavar ju inte så bra :/
Och du glömde två hela ord :/

Ambalrith
October 18th, 2006, 13:15
Jag var 2-5 år under den tiden så mitt minne från det är inte så starkt.

Twia
October 18th, 2006, 14:31
Det kommer smugglas in cigg, och snus det kan min pappa köpa till mig på båten till danmark han jobbar i danmark det tar 20 minuter över med båten, och när man är i danmark så säljer vissa affärer i helsingör snus. pga att det ligger så pass nära sverige och för att där bor många svenskar, där kopstar den dosa General Orginal 15 danksa ungefär. det blir väl ungefär 18 kr gissar jag på. I sverige kostar en dosa General Orginal 25-30 kr. Fattar inte vad Moderatorna håller på med, det är smartare att höjja spritskatten, det finns fler som dricker alkohol än folk som snusar/röker.

Forumtroll
October 18th, 2006, 14:39
Eller så slutar man röka/snusa så kännar du massor av pengar.

Psygabber
October 18th, 2006, 14:43
Eller så går du till skolan och lär dig stava tjänar. Det är inte så jävla lätt att sluta när man väl är fast.

Stevie
October 18th, 2006, 15:03
Intressant att det ni bryr er mest om är snus/rökning. Akta er för alliansen, snart kommer Sveriges fattiga bli många fler.

påven
October 18th, 2006, 15:05
Bara en fråga till rökare här...
Skulle ni vilja sluta om ni kunde?

Forumtroll
October 18th, 2006, 15:35
Eller så går du till skolan och lär dig stava tjänar. Det är inte så jävla lätt att sluta när man väl är fast.
Meeh, var för tankspridd.
L2Nikotinplåster.

Muppkuppz
October 18th, 2006, 16:40

Amen.

Jag har väll träffat ett par anti-snus/rökning nissar men du tar priset .... och så är du vill du till och med att de ska höja alkoholskatten som redan är hög i Sverige .. .

Slusker Svensson
October 18th, 2006, 17:31
Att staten får mer skatteintäkter och folkets hälsa tar ett steg längre i rätt riktning ser jag endast som en positiv sak.
pengarna till vården minskas
skatterna sänks.
du vet inte vad alliansen är

alliansen har en ohållbar budget
minskar alla bidrag,
till exempel bidrag för arbetslösa,
för att de tror att de ska gå o söka jobb då. det är ju inte direkt där problemet ligger.
de sänker också massa skatter
lägger in / höjer massa avgifter
och säger i radio att folk kommer få mer pengar i plånboken, hur F*N ska det gå till? Privatiseringen av företag som idag är statligt ägda kommer ändå suga pengarna från oss, även om vi nu tjänar mer.
En egoistisk politik är vad som förs
en politik där människor lämnas utanför
där de startka får det bättre
där de svaga får mindre hjälp än förut

Jag har försökt förut, men ja vet att det är omöjligt att diskutera politik på tibianordic (tibiaswe då), och jag orkar inte argumentera med fler hjärndöda 13-åringar.

Jag tänker inte svara mera i denna tråd, den känns bara så löjlig!
Det handlade om budget, sedan kom ni in på rökning o snusning. Är det det enda era små hjärnor bryr sig om?

Sverige är ett land med stor potential, som varker sossarna eller moderaterna / alliansen vet hur man använder.

MILJÖPARTIET TACK

Mickeee
October 18th, 2006, 17:56
skatterna sänks.

minskar alla bidrag,
för att de tror att de ska gå o söka jobb då. det är ju inte direkt där problemet ligger.
och säger i radio att folk kommer få mer pengar i plånboken, hur F*N ska det gå till? Privatiseringen av företag som idag är statligt ägda kommer ändå suga pengarna från oss, även om vi nu tjänar mer.

Jag har försökt förut, men ja vet att det är omöjligt att diskutera politik på tibianordic (tibiaswe då), och jag orkar inte argumentera med fler hjärndöda 13-åringar.

Det handlade om budget, sedan kom ni in på rökning o snusning. Är det det enda era små hjärnor bryr sig om?

Sverige är ett land med stor potential, som varker sossarna eller moderaterna / alliansen vet hur man använder.

MILJÖPARTIET TACK
Hahaha, ursäkta att jag skrattar lite åt dig men exakt var skrev jag att alliansens budget är hållbar? Det enda jag skrev var att höjd tobakskatt ger mer skatteintäckter, vilket det gör. Vem var det som var hjärndöd sa du?

Slusker Svensson
October 18th, 2006, 18:25
Att staten får mer skatteintäkter
Staten får mer skatter på cigg o snus ja, men de sänker skatterna där den borde suttit istället, på mer vestäntliga saker! Deras politik är åt skogen, de sänker skatterna med 42 miljarder!

folkets hälsa tar ett steg längre i rätt riktning
Förstår att du syftade på snuset / ciggen, men eftersom att moderaterna drar ner på pengarna till vården behagade jag skämta med dig.

exakt var skrev jag att alliansens budget är hållbar?
Det skrev du aldrig, men hela posten var heller inte ett svar till dig.

Vem var det som var hjärndöd sa du?
Kallade jag någonsin dig hjärndöd? Kände just DU dig träffad? Är du en hjärndöd 13-åring. Ja då så.

NU TÄNKER JAG ALDRIG MERA SKRIVA I DENNA TRÅD :heart:

Forumtroll
October 18th, 2006, 18:26
skatterna sänks.

minskar alla bidrag,

MILJÖPARTIET TACK
Ingen politiker har särskilt mycket vett i skallen då dem flesta av dem inte har varit med i arbetslivet på säkert 30år, dessutom är både Göran och Reinfeldt ute efter att förvränga systemet så mycket att dem själva tjänar på det.

Mange
October 18th, 2006, 18:44
Väldigt roliga diskutioner i denna tråden måste jag säga. Tobak skatten är inte den enda skatten dem höjer. Vissa skatter höjer dem, vissa sänker dem! Sverige har en statsskuld på ofantligt mycket pengar, och på något sett måste dem få inte mer pengar än vad som betalas ut. Alltså både tjänar du pengar och förlorar pengar. Det beror helt och hållet på vilket sett man ser det på. Är man rik så kommer det nya samhället gynna dig. Moderaterna har alltid satsat mest på privatägda företag och folk med pengar. Medans Socialdemokraterna har velat göra de privatägda företagen statliga. Jag har alltid varit "röd/grön" så jag sitter inte här och säger att moderaterna är bra. Men ni ska nog sluta säga att dem gör samhället till ett helvete. Okej, på vissa delar kan det stämma, men på andra delar så kan dem va ganska bra, faktiskt. Och nej, det var inte "bara" moderaterna som orsakade den feta statsskulden vi har idag, det var mycket Palmes fel också. Innan han blev skjuten såg det ju inte direkt så ljust ut.

Salocin
October 18th, 2006, 18:59
Jag tycker att det är positivt, jag vill inte betala för massa latarslen som lever på bidrag. Även om det är några som behöver det så finns det många som utnjyttjar det. Vet nån om moderaternas invandringspolitik? Har ej hört så mycket om det.

Ambalrith
October 18th, 2006, 19:03
Du bestämmer ju själv var du ställer dig, tycker du det är otrevligt med rökning kan du ju väldigt lätt flytta på dig.

Muppkuppz
October 18th, 2006, 19:40
Jag tycker att det är positivt, jag vill inte betala för massa latarslen som lever på bidrag. Även om det är några som behöver det så finns det många som utnjyttjar det. Vet nån om moderaternas invandringspolitik? Har ej hört så mycket om det.
Inte jag heller ... är riktigt intresserad av den frågan :yeah:

Fec
October 18th, 2006, 23:32
Du bestämmer ju själv var du ställer dig, tycker du det är otrevligt med rökning kan du ju väldigt lätt flytta på dig.
Man får inte röka på offentlig plats. Tror lagen e så iaf.

Devlan
October 19th, 2006, 07:07
Tycker det är obehagligt att se folks reaktion när sånt här händer... Är ni så jävla beroende?

@Psygabber Om du aldrig hade börjat hade du aldrig haft problem med att sluta. Passiv rökning är dessutom också skadligt och farligt så det är jävligt själviskt att röka på offentliga platser. Sen om ni vill röka hemma inomhus så det stinker som fan är det ert problem men håll er rök borta från oss.

Psygabber
October 19th, 2006, 08:08
Man får inte röka på offentlig plats. Tror lagen e så iaf.
Skitsnack, leta upp den åt mig. Då tror jag på det.

@Devlan
Ja, jag vet att jag har mig själv att skylla. Men vi får väl röka vart vi vill så länge vi inte gör det på någons egendom? Fan vet jag, inte direkt insatt i lagen. Men ingen har kommit o sagt till mig att jag inte får röka på allmän-plats förutom när det är en "Rökning förbjudet" skylt.

@Påven
Ja, jag hade slutat direkt.

Twia
October 19th, 2006, 12:07
Psy~@
Så länge man inte röker på någons egendom, eller på bar/pub så är det skitsamma.. eller på ställen där det står rökning förbjuden...

Rätt humoristiskt, det finns skyltar där man inte får röka, men inte var man inte får snusa :)

Beex
October 19th, 2006, 12:19
Ingen har dött av passiv rökning, har jag hört. Om man då dessutom är utomhus, får man ha en jävla otur för att över huvud taget andas in någons rök. Det är väl bara att ta ett steg bort, röken följer knappast efter.

Det där med att det skulle vara olagligt att röka på offentliga platser har jag också hört, det är till exempel därför det är olagligt att röka på skolgårdar. Men lagen mot alkoholförbrukning på offentlig plats är det knappast någon som bryr sig om, så varför skulle någon bry sig om den mot cigaretter då.

Låt oss röka om vi vill (ja, eller inte kan låta bli), finns inget ni kan göra åt det ändå.

Karelazi
October 19th, 2006, 12:24
Får jag fråga en sak, varför röker ni?

Twia
October 19th, 2006, 14:07
Får jag fråga en sak, varför röker ni?
Den frågan ställer sig alla efter 2 år man rökt eller snusat, jag ställde mig själv den frågan för typ 2 månader sen "Varför snusar jag?" jag minns knappt varför jag började, tror det var för att få det lilla extra på fester, sen började jag på allvar sen är man fast.

Agi
October 19th, 2006, 14:17
Rätt humoristiskt, det finns skyltar där man inte får röka, men inte var man inte får snusa :)
Är du dum eller?
När du röker kommer det massa rök som är skadligt för andra och inte bara för dig själv (s.k passiv rökning)
Men när det gäller snus så är det ingen som blir skadad av det (förutom du) så det spelar ingen roll om någon snusar eller inte.